3 grote voordelen van online marketing

3 grote voordelen van online marketing

Online marketing is ontzettend breed. Je kunt er verschillende kanten mee op. Zo kan je je bijvoorbeeld richtten op social media, maar ook op nieuwsberichten en een aantrekkelijke website. Je kan online marketing inzetten om klanten te betrekken en de interactie aan te gaan. Dat is uniek. Daarnaast is online marketing veel effectiever, sneller en in veel gevallen goedkoper dan traditionele (offline) marketing. In deze blogpost bespreken we de 3 grote voordelen van online marketing.

Specifieke doelgroep targetten

Als je een product of dienst aanbiedt doe je dat vaak voor een specifieke doelgroep. Er is voorafgaand grondig onderzoek uitgevoerd naar de doelgroep. Als de doelgroep moeders met kinderen is, zijn gepensioneerden meestal niet geïnteresseerd in jouw product. Het is dan erg zonde als het marketingbudget op gaat aan de verkeerde doelgroep. Neem bijvoorbeeld een billboard langs de snelweg: In feite weet je niet goed wie het billboard daadwerkelijk ziet en kan je dit slecht meten. Dit kunnen moeders met kinderen zijn, maar ook net zo goed gepensioneerden. Het is dus lastig targetten. Echter bij online marketing campagnes kan je extreem gedetailleerd targetten. Zo kan je bijvoorbeeld targetten op geografie, interesses en demografie. Je kan dus heel precies bepalen voor welke doelgroep je marketinguiting bedoeld is en wie de uiting zou moeten zien. Zo besteed je het marketingbudget zeer effectief. De kans is dan groter dat er uit de campagne ook daadwerkelijk conversie komt.

Bereikbaarheid

Of je nou net bent gestart als startup of je hebt een miljoenenbedrijf, online marketing is voor ieder bedrijf beschikbaar. Het vergt over het algemeen lage investeringen en je kunt zelf bepalen hoeveel risico je loopt. Daarnaast kan je als klein bedrijf op deze manier makkelijker concurreren met de grote multinationals. En daarbij geldt: ‘’the sky is the limit’’. Je bereik is zo groot als je het zelf maakt. Zolang je je product of dienst kunt versturen of uitvoeren kun je het overal ter wereld aanbieden. Door online marketing wordt het mogelijk gemaakt om klanten sneller en gerichter te benaderen. En daarnaast kan je makkelijker aanwezigheid creëren in de online wereld. Zorg ervoor dat je op het goede moment, met een sterk verhaal en op de juiste kanalen beschikbaar bent. Zo is de kans op conversie het grootst.



Vindbaarheid

Als potentiële klanten een bedrijf opzoeken doen ze dan 3 van de 4 keer via internet. Informatie inwinnen gebeurt via Google, zakelijke social media accounts en binnen het eigen netwerk. Zelfs als er via het eigen netwerk informatie wordt ingewonnen zoeken de meeste klanten ook nog via internet. Het is dus erg belangrijk dat je bedrijf vindbaar is online. Daarnaast is het zaak om goed en betrouwbaar over te komen. Maak de juiste keuzes met de kanalen die je gebruikt en zorg dat de informatie online up to date is. Hoe verbeter je je vindbaarheid? De meeste mensen zoeken via een zoekmachine. Google is de meest voorkomende en gebruikte zoekmachine in Nederland. Het is erg belangrijk om te investeren in vindbaarheid via Google. De vindbaarheid van je bedrijf kan bepalen of jij wel of geen conversie maakt. En dat heeft alles te maken met SEO.

Online marketing slim inzetten

Op de juiste manier omgaan met je doelgroep, bereikbaarheid en vindbaarheid zijn belangrijke aspecten van online marketing. Als je deze aspecten optimaal weet in te zetten kan je daar als bedrijf je voordeel uithalen. Zowel op het gebied van budget als de capaciteit om snel te groeien. Wil je alvast een begin maken met je vindbaarheid optimaliseren? Investeer dan in linkbuilding. Linkbuilden kan gemakkelijk door middel van een advertorial. Dit is een advertentie is de vorm van een nieuwsbericht. Hiermee informeer je de doelgroep over je nieuwe product of dienst en creëer je links. Deze links helpen met het optimaliseren van je vindbaarheid. Wil je meer weten over linkbuilding? Lees dan de blog ‘’wat is linkbuilding en hoe zet je het effectief in’’.