5 tips om meer websitebezoekers te krijgen

Heb jij veel werk in een mooie website gestopt, maar merk je dat de bezoekersaantallen tegenvallen? Dan zijn er een aantal dingen die je kunt verbeteren. Een mooie, goed functionerende website is super, maar dan moet je nog wel bezoekers krijgen. Wij geven je 5 tips om meer bezoekers de goede richting in te sturen.  


Pakkende paginatitels

Met zoveel verschillende websites moét je wel opvallen om toch bezoekers te trekken. Het eerste wat lezers zien op Google zijn je paginatitels en je meta beschrijving. Het is dus erg belangrijk dat die aanslaan bij je doelgroep. Denk er dus goed over na wat een geschikte titel is. Wat wil je overbrengen met de pagina? En waarom zoeken lezers daarop? Als je dat scherp krijgt voor jezelf dan ben je al een stap verder. Vervolgens dien je die boodschap te vertalen naar een opvallende, pakkende titel. 

Goede zoekwoorden

De paginatitel, meta beschrijving en eigenlijk alle teksten op je website draaien om zoekwoorden. Er zijn een aantal woorden waarop je gevonden wil worden en die moet je overal terug laten komen. Op die manier weet Google waar jouw website over gaat en kan dat over worden gebracht op de bezoekers. Let er dus op dat jouw zoekwoorden specifiek en relevant zijn (voor jouw product of dienst). Daarnaast moet er wel zoekvolume zitten op jouw zoekwoord. Dit houdt in dat je weet hoeveel mensen er zoeken op het zoekwoord dat jij gebruikt. Zijn dit er heel weinig? Dan wordt het lastig om veel website bezoekers te krijgen via dat zoekwoord. Zijn het er heel veel? Dan moet je jezelf afvragen of je zoekwoord wel specifiek genoeg is. Voorbeeld: op het woord ‘’schoenen’’ zit heel veel zoekvolume, maar het is totaal niet specifiek. Maak het zo makkelijk mogelijk voor de consument door specifieke zoekwoorden te gebruiken. Een specifiek zoekwoord is: ‘’leren damesschoenen met hak’’. Daarmee bereik je een gerichte doelgroep, die op zoek is naar wat jij aanbiedt. 

Linkbuilding

Als jij je titels, teksten en zoekwoorden op orde hebt, dan is het tijd om ervoor te zorgen dat je makkelijker gevonden wordt. Als iemand op jouw zoekwoord zoekt, dan wil je natuurlijk bovenaan de lijst van Google te komen staan. Dit kan je onder andere doen door goede (SEO) teksten te schrijven. Daarnaast kun je jouw positie nog helpen door linkbuilding in te zetten. Elke link naar jouw website ziet Google als een soort aanbeveling. Hoe meer links (uit verschillende hoeken) je krijgt, hoe belangrijker Google je vindt. Dit resulteert dus ook in een hogere positie. Meer weten? Lees dan: wat is linkbuilding en hoe zet je het effectief in?

Social media

Naast Google zijn er natuurlijk nog meer mogelijkheden om bezoekers op je site te krijgen. Zo kun je interessante content op social media plaatsen die linkt naar jouw website. Denk hierbij aan foto’s van je product of dienst met hierbij een informatieve tekst met uitleg of een actie. Verwerk hier ook een link in zodat de lezer kan doorklikken naar je website. Hier kan hij/zij meer informatie inwinnen, wat uiteindelijk kan volgen tot conversie. Deze content kun je plaatsen op social media waar je doelgroep zich bevindt. Dit kan Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest of TikTok zijn. Vertaal jouw content naar het platform waar je het wil posten en zorg ervoor dat het lekker opvallend is. 

Nieuwsbrief

Het nadeel van een social media post is dat die niet bij al je volgers terecht komt. Het algoritme werkt nou eenmaal niet zo. Als je zeker wil weten dat je boodschap je doelgroep bereikt, dan is het aan te raden om af en toe een nieuwsbrief te versturen. Als je e-mailadressen van je klanten verzamelt, kun je gemakkelijk een nieuwsbrief naar een grote groep lezers sturen. Dit komt bij alle lezers terecht, ze moeten het alleen nog openen. Aan jou dus de uitdaging om je boodschap zodanig te formuleren dat je doelgroep geneigd is om de nieuwsbrief te openen en te lezen. In deze nieuwsbrief kun je uiteraard doorklikken naar verschillende producten, diensten en/of blogs op je website.

Geef jij jouw website een boost? Bekijk dan de mogelijkheden voor linkbuilding en de media waar je een advertorial kan laten plaatsen. Voor je het weet schieten de bezoekersaantallen de lucht in!