AI gegenereerde beelden voor marketing gebruiken

AI gegenereerde beelden voor marketing gebruiken

Het gebruik van AI is tegenwoordig bijna onmisbaar op een creatieve afdeling. AI, ook bekend als kunstmatige intelligentie, biedt vele voordelen en blijft zich in hoog tempo ontwikkelen. Waar we eerst voornamelijk voor vragen en automatische teksten terecht konden bij bijvoorbeeld ChatGPT, wordt het gebruik van AI voor beeldgeneratie steeds populairder. We delen graag meer informatie hierover, zodat je goed voorbereid bent als je AI genererende beelden voor marketing wilt gaan gebruiken.

AI Beelden voor marketing


Wat is AI beeldmateriaal?

Kunstmatige intelligentie (AI) omvat algoritmes en methoden waarvan vroeger werd gedacht dat deze taken alleen door mensen konden worden uitgevoerd. Echter, het tegendeel is bewezen en AI voert taken uit zoals plannen en redeneren, waardoor de populariteit van deze tools enorm groeit. AI beantwoordt met gemak complexe vragen, schrijft pakkende en scherpe teksten en biedt ondersteuning bij het brainstormen of het schrijven van vertalingen. Bovendien kan AI je ook helpen bij het produceren en bewerken van foto’s. Beeldgeneratoren van AI zijn ontwikkeld om visuele output te produceren uit tekst input. Deze generatoren gebruiken algoritmen om tekst om te zetten in grafisch materiaal, waardoor het intensieve en creatieve proces van marketeers, designers en andere creatievelingen versneld kan worden.

Wat zijn de voordelen van kunstmatige intelligentie beeldgeneratie?

Nu we weten wat AI beeldgeneratie inhoudt, kunnen we gaan kijken naar de voordelen hiervan. Wij hebben ze hieronder overzichtelijk op een rijtje voor je gezet:

1. Efficiëntie en snelheid - Het gebruik van AI voor het bewerken en produceren van je foto’s kan je veel tijd besparen. Waar je als ontwerper uren bezig bent met het creëren van het perfecte beeld of als content medewerker veel websites moet afzoeken voor een geschikte foto, kan AI in een paar minuten een geweldig beeld maken dat ook nog eens in stijl is met andere plaatjes. Dit bespaart je veel tijd en zorgt ervoor dat je tijd overhoudt voor andere taken.

2. Kosteneffectiviteit - Waar processen worden versneld, wordt indirect geld verdiend. Grote fotoshoots, modellen, locaties en productiekosten kunnen worden verminderd, wat je aan het eind van de maand zeker zult merken in de kas.

3. Consistentie - Heel belangrijk bij het bouwen van een sterk merk is consistentie. Als marketingafdeling dien je, ook bij het gebruik van illustraties, de stijl van het merk of bedrijf aan te houden. Met AI genereer je gemakkelijk verschillende beelden in dezelfde stijl. Easy!

4. Jouw beelden personaliseren - Met kunstmatige intelligentie personaliseer je gemakkelijk een afbeelding. Pas de kleuren, compositie en stijl aan, zodat de afbeelding perfect aansluit bij jouw visie en merkidentiteit.

5. A/B testen - Benieuwd wat goed aanslaat bij jouw doelgroep? AI kan je helpen met A/B-testen door snel meerdere varianten van een beeld te genereren en te analyseren welke het beste presteert. Dit maakt het eenvoudiger om gegevensgestuurde beslissingen te nemen en je marketingstrategieën te optimaliseren.

6. AI voor iedereen - AI-tools zijn tegenwoordig toegankelijk voor iedereen, ongeacht je technische of creatieve achtergrond. Met gebruiksvriendelijke platforms kun je snel en eenvoudig visuele elementen creëren zonder dat je uitgebreide kennis van ontwerp of programmering nodig hebt. Doe daar als bedrijf of ondernemer je voordeel mee!

Waar moet je op letten bij artificiële intelligentie gegenereerde beelden?

Naast de vele voordelen zijn er ook een aantal zaken waar je goed op moet letten als je ervoor kiest om kunstmatige intelligentie te gebruiken bij het genereren van je beelden voor marketingdoeleinden. Zo kan door het gebruik van AI de menselijke magie uitblijven. AI is gebaseerd op eerder geleverd werk en kan soms moeite hebben om de unieke creatieve vonk van menselijke kunstenaars te evenaren. We willen natuurlijk voorkomen dat alle campagnes op elkaar gaan lijken, dus het is heel belangrijk dat we blijven vertrouwen op onze eigen creativiteit en originaliteit!

Daarnaast is het van cruciaal belang om goed te letten op de authenticiteit en auteursrechten van de gegenereerde beelden. Zorg ervoor dat de foto’s die je gebruikt bij het creëren vrij zijn van beperkingen op het gebied van auteursrecht.

Houd ook rekening met je morele verplichting. Het is niet de bedoeling om je doelgroep te misleiden of te manipuleren met illustraties die te ver afwijken van de werkelijkheid.

Welke tool ga jij gebruiken?

Nu je bekend bent met de do's en don'ts van het gebruik van kunstmatige intelligentie bij het creëren van grafisch materiaal, is het tijd om je creatieve ideeën tot leven te brengen. Ga aan de slag met het maken van prachtige afbeeldingen voor bijvoorbeeld je social media posts of website pagina's en leer meer over het gebruik van ChatGPT. De mogelijkheden zijn eindeloos, dus laat je inspireren en zet je beste beentje voor!