Hoe maak je een goede contentplanning?

Hoe maak je een goede content planning?

Het is weer december, dat betekent dat het jaar weer bijna voorbij is. Ben jij al begonnen met jouw bedrijfsplannen voor het nieuwe jaar? Misschien wil je meer content gaan schrijven of wil je frequenter gaan uploaden. Of heb je moeite om wekelijks nieuwe content te bedenken? Probeer dan eens om voor dit soort plannen een content planning op te stellen. Een content planning is een helder overzicht, met daarin alle content die je op jouw website of socials wilt gaan plaatsen. 


Wat verwerk je in een content planning?

Je creëert een duidelijk overzicht van de door jou te plaatsen content, door de onderwerpen van de content uit te werken. Geef daarnaast duidelijk aan wat de datum is waarop de content geplaatst moet worden en op welk kanaal het geplaatst gaat worden. Je kunt er ook voor kiezen om in de content planning op te nemen uit hoeveel woorden alle content mag bestaan en wat het doel is van de content. Zo is het voor iedereen helder welke content er wanneer geplaatst moet worden. Op deze manier kan er al vooruit gewerkt worden. Ook is er geen reden tot paniek wanneer de collega die over de content gaat op vakantie is, er is immers toch al een planning gemaakt!

Hoe maak je een goede content planning?

Via onderstaand stappenplan leggen we je graag uit hoe je een goede content planning maakt.

  1. Bepaal het doel en de focus van de content. De content gaat je namelijk helpen om naar die doelen toe te werken. Schrijf voor jezelf eens op waar je je komend jaar op wil focussen, waar wil je je op richten? Ga je nieuwe diensten of producten lanceren? Wil je meer omzet genereren? Wil je nieuwe, en vooral meer klanten binnenhalen? Schrijf dit soort dingen op. 

  2. Bepaal waar je de content gaat delen. Op welke kanalen is jouw doelgroep actief? Op basis daarvan kun je gaan bepalen welke content bedoeld is voor op je website of voor op je social media kanalen. Het meest ideale zou zijn als je actief bent op beide: social media is namelijk content voor de korte termijn, blogs op je website is content voor de lange termijn. 

  3. Bepaal de frequentie. Welke upload frequentie is haalbaar voor jou? Heb je veel mensen die je kunnen helpen met het schrijven van content of moet je vrijwel alles zelf doen? Bedenk goed wat er op de lange termijn vol te houden is. Je denkt het misschien wel, maar je hoeft echt niet dagelijks te uploaden. En je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de ene week wat meer te uploaden dan de andere week, als je het wat rustiger hebt. Ga dit voor jezelf na en houd rekening met eventuele drukke(re) periodes in jouw vakgebied. 

  4. Bepaal thema´s. De content die je gaat uploaden, moet natuurlijk wel relevant zijn aan jouw vakgebied. Bedenk daarom alvast wat thema´s waarover je gaat schrijven. Dit kunnen er zoveel zijn als je zelf wilt, zolang het maar relevant blijft.

  5. Bedenk onderwerpen voor alle content. Je hebt een aantal thema´s bedacht. Nu moet je nog de onderwerpen bedenken. Ga hiervoor eens zitten en organiseer bijvoorbeeld een brainstorm met je collega´s. Of voer een zoekwoordenonderzoek uit. Speel vooral in op de actualiteit en relevantie. Welke vragen stellen klanten bijvoorbeeld vaak? Wat willen je klanten zien? Je mag bij het bedenken van onderwerpen best om hulp van je doelgroep vragen. Zij gaan het immers lezen, dus zij weten als geen ander waar ze behoefte aan hebben of wat ze graag willen zien.

  6. Vul de content planning in. Je hebt alle benodigde informatie verzameld. Nu is het tijd om de content planning in te vullen! Geef per maand aan wat je gaat uploaden, op welk kanaal. Maak bijvoorbeeld gebruik van een Excel sheet of een Google Spreadsheet. Wil je het wat professioneler aanpakken? Kijk dan eens naar luxe content planning tools, zoals Hubspot. We geven je graag als tip mee dat je ook bepaalde feestdagen waarmee je iets wil doen, in je content planning kunt meenemen. Wil je bijvoorbeeld een nieuwsbrief versturen rond de kerstdagen? Neem dat alvast op in je planning!

Nu heb je een helder overzicht van alle content die je gaat publiceren in een jaar tijd. Wil je het helemaal goed aanpakken? Plan dan meteen je content in zodra het is geschreven. Dit kan door middel van speciale planning tools als Buffer.

Zelf aan de slag met het maken van een content planning?

Met deze tips kun je aan de slag met het maken van een sterke content planning. We geven je graag ook nog wat tips voor het schrijven van goede content voor een advertorial. Heb je nog wat hulp nodig? Geen probleem! Neem gerust contact met ons op en we vertellen je er graag meer over!