Social media trends voor 2024

Social media trends voor 2024

Op social media is altijd flink wat beweging en verandering gaande, maar waar leiden al deze veranderingen toe? Wat kunnen we verwachten in 2024 en hoe kunnen marketeers zich het beste voorbereiden op de komende verschuivingen? Laten we samen de opkomende social media trends voor 2024 doornemen en ontdekken welke kansen ze met zich meebrengen voor een nog effectievere online aanwezigheid. Lees je mee?


Het inzetten van User Generated Content 

User Generated Content, ook wel bekend als UGC, betreft content die door de gebruiker is gemaakt over jouw product of dienst. Waarom UGC waardevoller is dan influencers? Omdat het een duurzamere en kosteneffectievere inzet van middelen is. In tegenstelling tot influencers, die vaak hoge tarieven vragen voor bereik en betrokkenheid, kunnen UGC-makers instemmen met barterdeals of bescheiden vergoedingen. Hierdoor kun jij als marketeer de beelden zonder restricties gebruiken. Het brengt vele voordelen met zich mee! Zo vertrouwen consumenten UGC meer dan advertenties van influencers, UGC creëert een gemeenschap rondom jouw merk en het is kostenefficiënter en duurzamer.

Pinterest als trend indicator

Pinterest wordt steeds populairder bij generatie Z als zoekmachine. Zet in 2024 goed in op het gebruik van dit platform, want Pinterest zoekopdrachten hebben namelijk een voorsprong van twee maanden op Google. Hierdoor kan jij je strategieën tijdig aanpassen en zo een voorsprong van twee stappen op de concurrentie behalen. Ook is Pinterest een eenvoudige en toegankelijke manier om je naamsbekendheid te vergroten. Plaats bijvoorbeeld backlinks achter je posts, zodat verkeer wordt doorgeleid naar jouw website. 

Social media SEO

Bij SEO denk je misschien alleen aan websites. Social media is immers een heel ander vakgebied. Toch gaat dat in 2024 veranderen. Net zoals Pinterest, worden steeds meer social media kanalen gebruikt als zoekmachine door generatie Z. Om zichtbaar te zijn op social media platformen zoals TikTok, Instagram, Pinterest of LinkedIn, gebruik je de juiste keywords en zoekwoorden in de content die je deelt op je eigen social media kanalen. SEO beperkt zich dus niet langer tot je website, maar is ook van toepassing op je social media kanalen. Het draait echter niet alleen om de juiste keywords. Aangezien we nog steeds afhankelijk zijn van algoritmes, is het van groot belang om per kanaal te begrijpen hoe je deze algoritmes effectief kunt beïnvloeden.

ChatGPT maakt het je nog gemakkelijker

We kunnen er nu al bijna niet meer omheen, maar in 2024 wordt AI al helemaal onmisbaar. ChatGPT is bijvoorbeeld jouw go-to partner voor vragen en ondersteuning. Van teksten en afbeeldingen tot aanbevelingen: ChatGPT is de nieuwe sparringpartner voor situaties waarin je even vastloopt. Het is een ontwikkeling die blijvend is en zichzelf steeds verder ontwikkelt. Bekijk hier ook onze tips over hoe je ChatGPT moet gebruiken

Short-form video's als nieuwe standaard

Korte video's, ook wel short-form video's genoemd, zijn dé belangrijkste trend op sociale media. Hoewel dit al in 2023 het geval was, heeft de enorme populariteit van TikTok deze trend versneld. Andere platforms profiteren hier ook van, zoals te zien is in de groei van bijvoorbeeld YouTube Shorts. De functies voor korte video's verschuiven geleidelijk naar centrale posities in diverse sociale media-apps. 

Neem contact op

We hopen dat deze blog je waardevolle inzichten heeft geboden in de social media trends van 2024. Heb je na het lezen van deze blog nog aanvullingen, vragen of opmerkingen die je graag met ons wilt delen? We staan open voor feedback en waarderen je bijdrage. Neem gerust contact met ons op, zodat wij onze content kunnen verbeteren en nog beter kunnen laten aansluiten bij de behoeften van onze lezers.