Vijf grootste afleidingen tijdens een werkdag

Vijf grootste afleidingen tijdens een werkdag

Tijdens een werkdag kunnen er verschillende afleidingen zijn die onze productiviteit verminderen. Hoewel dit voor elke persoon en werkomgeving kan verschillen, zijn dit de vijf grootste afleidingen tijdens een werkdag.


Technologische afleidingen

Technologie is een belangrijk onderdeel van ons werk, maar het kan ook een grote bron van afleiding zijn. Constante meldingen van bijvoorbeeld e-mails, telefoontjes, chats en sociale media kunnen onze aandacht wegleiden van belangrijke taken. Probeer daarom zoveel mogelijk je telefoon weg te leggen of op een ´niet storen´ modus te zetten en spreek met jezelf af dat je je mail op een paar vaste momenten per dag checkt en deze niet de hele dag open laat staan.

Collega's en samenwerking

Hoewel samenwerking belangrijk is, kunnen collega's soms afleidend zijn. Onderbrekingen van collega's die vragen stellen, informele gesprekken of ongeplande vergaderingen kunnen onze concentratie verstoren en onze workflow onderbreken. Geef het gerust aan bij je collega´s als hun praatje even niet uitkomt.

Persoonlijke zaken

Persoonlijke zorgen of problemen kunnen onze gedachten in beslag nemen tijdens het werk. Denk hierbij aan bijvoorbeeld financiële zorgen, familiezaken of gezondheidsproblemen die onze focus verstoren en ons minder productief maken.

Omgevingsfactoren

Onze werkomgeving kan ook afleidingen met zich meebrengen. Luidruchtige collega's, lawaai buiten het kantoor, een oncomfortabele temperatuur of een rommelig bureau kunnen ons vermogen om te concentreren beïnvloeden. 

Gebrek aan planning en organisatie

Wanneer we geen duidelijke doelen en prioriteiten hebben of onze taken niet goed hebben gepland, kan het moeilijk zijn om gefocust te blijven. Een gebrek aan structuur kan leiden tot tijdsverspilling en een gevoel van overweldiging, wat afleidingen in de hand werkt. Maak daarom altijd een duidelijke, strakke planning voor jezelf.

Beperk afleidingen

Het is belangrijk om deze afleidingen te herkennen en tactieken te ontwikkelen om ermee om te gaan. Dit kan onder andere door het creëren van een rustige werkruimte, het instellen van specifieke tijden voor communicatie en het stellen van duidelijke doelen en deadlines omvatten. Lees hier meer tips voor een productievere werkdag.