Wat is goede content voor een advertorial?

Wat is goede content voor een advertorial?

Wil je de aandacht grijpen met een advertentie of advertorial? Dan moet je goede content maken. Content is: ‘’iets wat uitgedrukt moet worden door middel van een medium’’. Dat klinkt misschien vaag, maar het kan simpel gezegd uitgedrukt worden door middel van tekst, spraak of andere kunsten. Bij een advertorial is het belangrijk dat je de aandacht trekt van de juiste doelgroep en dat de doelgroep vervolgens overgaat tot de actie die jij voor ogen hebt. Hoe maak je nou écht goede content zodat jouw doelgroep overgaat tot actie? Lees de blog voor de belangrijkste tips.

Spreek de taal van de doelgroep

Vraag je af, voordat je gaat schrijven voor wie je gaat schrijven. Wie is de doelgroep die de actie moet gaan uitvoeren? Of van jouw product of dienst wil weten? Is het helder wie de doelgroep is, dan ga je nadenken over hoe je deze doelgroep kan grijpen. Zorg dat je de doelgroep op de juiste manier aanspreekt. Maak een keuze tussen bijvoorbeeld een informele of formele schrijfstijl. Ga na wat er gebruikelijk is in de branche en wat en bij de concurrenten opvalt. Hoe wenst jouw doelgroep aangesproken te worden? En hoe ga je ervoor zorgen dat jouw doelgroep het interessant vindt om jouw artikel te lezen?

Maak de tekst scanbaar

Zorg ervoor dat de tekst scanbaar is. Dat wil zeggen dat lezers binnen een aantal seconden kunnen zien waar de tekst over gaat. Dit doe je eenvoudig door tussenkopjes toe te voegen. Zorg dat deze tussenkopjes ook daadwerkelijk een goed beeld geven van wat er in de alinea’s staat. Daarnaast is het ook belangrijk dat een pagina er overzichtelijk uitziet. Zorg voor niet te lange alinea’s en een korte pakkende intro. Wil je dat op een bepaalde alinea of zinnen de aandacht valt? Maak dan een gedeelte of een alinea dikgedrukt. Lezers houden er niet van om hele boekwerken door te spitten. Houd daarom een aantal woorden aan tussen de 400 en maximaal 600.

Creëer meerwaarde met tekst

Leuk dat jij je doelgroep kennis wil laten maken met je product of dienst, maar what's in it for them? Zorg dat je doelgroep iets heeft aan de content. Misschien kunnen ze iets leren van de content of raken ze geïnspireerd. Bedenk goed wat de meerwaarde is van de content. Hoe creëer je meerwaarde met een advertorial? Advertorials zijn eigenlijk een advertentie in het jasje van een artikel. Omdat de lezer niet meteen doorheeft dat het om reclame gaat, zullen ze sneller het gehele artikel doorlezen. Dit hangt samen met het feit dat mensen graag iets leren. Zorg dus dat de advertorial die je schrijft informatief is of een ander doel dient. Schrijf advertorials waarmee je meerwaarde creëert voor de doelgroep en waarin jouw product of dienst naar voren komt. Beschrijf bijvoorbeeld een probleem waarvoor jouw product of dienst de oplossing biedt.  

Content plaatsen

Heb je goede content geschreven en wil je die plaatsen? Kijk dan goed op welk kanaal of via welke website je de content wil verspreiden. Heb jij een fysieke winkel in een bepaalde plaats? Kies dan voor regionaal adverteren. Bedenk waar de doelgroep zich bevindt en van welke kanalen de doelgroep gebruik maakt. Zorg dat je op die kanalen zichtbaarheid creëert met waardevolle content. Lees hier meer over het schrijven van een sterke advertorial.