Advertorial schrijven; tips

Advertorial schrijven; tips

Ben je bezig met het schrijven van een advertorial, maar je weet nog niet zo goed hoe je het moet aanpakken? Dat is volkomen te begrijpen, daarom gaan wij je helpen! We hebben de beste tips voor jou tijdens het schrijven van een advertorial. Daarnaast leggen we je op een duidelijke manier uit wat nou precies een advertorial is. 


Wat is een advertorial?

Een advertorial is een advertentie, maar hij is geschreven of aangepast door redactie van een krant of tijdschrift. De bedoeling van een advertorial lijkt redelijk op een advertentie, maar een advertorial laat minder de commerciële indruk achter. 

Hierdoor is het niet altijd duidelijk dat het om een advertentie gaat. Daarom wordt er boven het artikel soms ‘advertorial’ geplaatst. Dit kan in de printmedia voorkomen, maar het wordt ook steeds vaker gebruikt in de online wereld. Dit gebeurt dan om producten en diensten aan te prijzen of om een boodschap uit te dragen.  

Waarom een advertorial?

Wanneer je een advertorial gaat vergelijken kom je snel uit op een advertentie. Alleen worden advertenties niet vaak gelezen. De meeste mensen zitten namelijk niet te wachten op ongewenste reclames. Zeker niet tijdens het lezen van een (online) tijdschrift of krant. De logische reden hiervoor is duidelijk, want een advertentie bevat geen nieuwswaarde.

Dat is een slechte zaak voor bedrijven die een advertentie hebben geplaatst. Zij willen een grotere naamsbekendheid of hun product of dienst promoten aan de hand van een advertentie. Dit is de reden waarom er steeds meer wordt gekozen voor een advertorial. Een advertorial wordt veel vaker gelezen dan een advertentie. Dat komt doordat een advertorial in het jasje is gestoken van een nieuwsbericht. Hierdoor heeft de lezer vaak niet door dat er een reclameboodschap in verstopt zit.

Het verschil tussen een advertentie en een advertorial

Een advertentie en een advertorial lijken in eerste instantie erg op elkaar, maar ze het zijn toch twee hele verschillende soorten promotie. Ze hebben allebei hetzelfde doel, namelijk om van de lezers nieuwe klanten te maken. Het gaat vooral erom op wat voor manier het gedaan wordt. Bij een advertentie staat de commerciële inslag er dik bovenop, terwijl dat bij de advertorial op de achtergrond staat. Bij een advertentie wordt de lezer overvallen met grote, drukke teksten. Denk bijvoorbeeld aan teksten zoals: Op = op, Ren nu naar de winkel! en acties zoals bonussen. Terwijl bij een advertorial de boodschap op een passieve manier wordt gebracht. Daarom is de schrijfstijl enorm belangrijk voor de lezers.

Informatieve tekst

Zoals eerder genoemd wordt een advertorial op een passieve manier geschreven. Ondanks dat de advertorial een commerciële boodschap heeft moet je dat niet laten lijken.

Voorzie de lezer daarom van nuttige informatie, zodat hij/zij blijft lezen. Geef bijvoorbeeld tips, maak gebruik van quotes en geef praktijkvoorbeelden. Daarnaast is het belangrijk dat de advertorial nieuwswaarde heeft. De tekst moet ook inspelen op de lezer, dus amuseer de lezer met actueel nieuws. Let daarbij ook op de lengte van je tekst, maak de tekst niet te lang vanwege de concentratie van de lezer. Als de tekst minimaal 400 woorden en maximaal 600 woorden heeft, dan is dat voldoende. 

Feitelijk en zakelijk schrijven

Een advertorial dient feitelijk en zakelijk geschreven te worden, zodat het betrouwbaar overkomt. Hierin is het belangrijk dat er niet overdreven gereageerd wordt over het product of dienst. De advertorial moet zakelijk en reëel blijven. 

Band met de klant

Om de advertorial zo geloofwaardig mogelijk te maken, is ervaring van klanten belangrijk. Als een tevreden klant vertelt over jouw dienst of product straalt dat vertrouwen uit naar andere klanten. Plaats ook een foto en naam van de klant erbij die zijn of haar mening deelt. Hierdoor hebben de potentiële klanten er een beeld bij. 

Advertorial plaatsen

Als je al deze tips hebt opgevolgd, dan kun je jouw advertorial gaan plaatsen. Welke website past er bij jou product of dienst? Als je in één bepaalde regio bereikbaar bent, dan is het bijvoorbeeld slim om op een regionale nieuwssite te adverteren. Maar als jij een hele brede doelgroep hebt, dan kun je dit bijvoorbeeld ook op een blogpagina doen over een specifiek onderwerp. Bekijk alle media en maak een plaats jouw advertorial bij een website naar keuze.