Content voor B2B marketing: wat maakt het anders en hoe ben je succesvol?

Content voor B2B marketing: wat maakt het anders en hoe ben je succesvol?

Content voor B2B marketing wordt steeds meer gebruikt, maar hoe kan je jouw bedrijf onderscheiden in content? In deze blog geven we jou meer informatie over content voor B2B marketing, zodat jij jouw bedrijf kan onderscheiden op het gebied van content. 



Wat is B2B marketing? 

B2B marketing oftewel business to business verwijst naar elke marketingstrategie die gericht is op een bedrijf of organisatie. Bedrijven of organisaties die producten of diensten verkopen aan andere bedrijven of organisaties maken vaak gebruik van B2B marketing strategieën. Het doel van B2B marketing is om andere bedrijven bekend te maken met jouw merknaam, je product of dienst en om hen om te zetten in klanten.  

Marketing doelen opstellen 

Voordat je gaat beginnen met je B2B marketingstrategie is het ontzettend belangrijk om je doelen te bepalen. Wanneer is het succesvol en wanneer niet? Hoeveel aanvragen, inschrijvingen, webshop bestellingen of andere doelen zijn er nodig om je bedrijfsdoelen te behalen? Om dit visueel in kaart te brengen, kan je Google Analytics gebruiken. 

Tussendoelen opstellen 

Naast je grote doelen zoals aanvragen en webshop bestellingen is het ook belangrijk om tussendoelen te hebben zoals nieuwsbrief inschrijvingen of de duur van een website bezoek. Deze data zijn ook erg belangrijk om je B2B marketingstrategie op af te stemmen. 

Doelgroep en customer journey 

Je doelgroep is ook erg belangrijk en dan vooral de customer journey. Een customer journey is de reis die de klant aflegt naar een bepaald doel en dat is vaak een bestelling plaatsen op jouw website. Op basis van de verzamelde data over de customer journey kan je je marketingstrategie beter optimaliseren en afstemmen op de behoefte van de klant.   

Marketingkanalen voor content 

Om je doelstellingen te behalen moet je de juiste marketingkanalen inzetten. Hiervoor moet je een aantal vraagstukken beantwoorden. Is je doelgroep lokaal, nationaal of internationaal? Wat zijn de culturele, technische en demografische eigenschappen van je doelgroep? Hier kan je achter komen door bijvoorbeeld e-mail marketing of advertising. Wat ook belangrijk is, is om per marketingkanaal een specifieke doelstelling te formuleren. 

Leads benaderen

Een lead is een bedrijf of persoon die mogelijk interesse heeft in een product of dienst. Probeer tijdens de customer journey elke fase in kaart te brengen en welke content interessant kan zijn voor je leads. Heeft je nieuwe lead zich ingeschreven voor je nieuwsbrief, stuur diegene dan gelijk een welkomstmail met een leuk aanbod. Heeft een lead een product gekocht, kan je hem een mail op een ander willekeurig moment sturen over handige accessoires voor dat product. 

Content ontwikkelen

Grote en kleine organisaties wereldwijd investeren steeds meer in contentmarketing. Contentmarketing draagt meetbaar bij aan diverse marketingdoelen zoals het vergroten van merkbekendheid, merk autoriteit en vertrouwen. Goede contentmarketing leidt uiteindelijk tot meer conversie, loyale klanten en natuurlijk het belangrijkste: meer omzet.  

Hoe begin je met contentmarketing? 

Je moet natuurlijk content bedenken. Dit is een creatief proces waarin content marketeers ideeën voor nieuwe content opdoen. Voor inspiratie kan je gebruik maken van een content discovery tool of inzicht krijgen in de zoekvolumes van de zoekmachine van Google. 

Content creëren 

Content creëren is een proces waarin je veel moet schrijven, monteren en designen. Vervolgens wil je je content gaan verspreiden via social media, je website en via de mail. Hiervoor kan je gebruik maken van CMS, mailingprogramma's en een social mediaplanner.

Resultaten van content analyseren 

De misschien wel belangrijkste stap is het meten van de impact van de content die je hebt gemaakt. Je wilt natuurlijk weten of de gemaakte content aansluit bij de doelgroep. Na het verzamelen van alle resultaten kan je een content rapportage tool gebruiken om alle resultaten samen te voegen en om te delen. Door middel van deze gegevens wordt er weer nieuwe content bedacht. Door deze informatie weet de content marketeer wat er wel en wat er niet goed werkt. 

Aan de slag

Er komt dus veel kijken bij het inzetten van B2B marketing. Met de bovenstaande punten kan je al een heel eind komen. Mocht je nou meer willen weten over welke social media kanalen je kan gebruiken voor je content kan je dit blogje daarover ook lezen, voor meer informatie.