Welke social media kanalen gebruiken?

Welke social media kanalen gebruiken?

In de tijd van tegenwoordig, waarin we meer uren besteden aan onze telefoon dan ooit tevoren, is social media niet meer weg te denken uit de marketingmix van jouw bedrijf of merk. Door de inzet van social media open je de weg naar miljoenen potentiële klanten. Het kiezen van de juiste social media kanalen is echt een cruciaal onderdeel in elke contentstrategie. We leggen je daarom graag uit welke social media kanalen je het beste kunt gebruiken.


Wat verstaan we onder social media?

Voordat we je vertellen welke social media kanalen je het beste kunt gebruiken, leggen we je graag kort nog even uit wat social media is. Social media is een verzamelterm voor alle online platformen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maken. Denk hierbij aan het communiceren met elkaar en het publiceren van beeldmateriaal zoals foto´s en video´s. De drie grootste social media platformen in de wereld zijn Whatsapp, Facebook en YouTube. Het is algemeen bekend dat het voor bedrijven en merken belangrijk is om aanwezig te zijn op de social media kanalen die jouw doelgroep gebruikt. Toch heeft social media zich in de loop der jaren zo ontwikkelt dat elk social media platform een eigen imago heeft ontwikkelt. Bekijk daarom goed welk platform matcht met jouw merk. 

Facebook

Facebook is geschikt voor elk merk. Het is het grootste social media platform (lees: 2 miljard gebruikers), die haar gebruikers ook daadwerkelijk kan behouden. Op Facebook is het niet nodig om te karakteriseren of te segmenteren: het is een platform voor iedereen. Via het platform kun je bezoekers aantrekken en je hebt de mogelijkheid om op een makkelijke manier in contact te komen met je doelgroep. Maak een zakelijke pagina aan, geef duidelijk aan wat je aanbiedt en vul alle benodigde contactgegevens in. Jouw Facebook profiel is een soort visitekaartje van jouw bedrijf naar de buitenwereld.

Instagram

Instagram is de meest ideale plek voor merken die hun verhaal (ook) in beeld kunnen vertellen. Instagram is hot & happening onder de social media gebruikers. Het is een visueel platform, met foto´s en video´s in allerlei vormen en maten.Daarnaast biedt Instagram ook de optie om een bedrijfsprofiel aan te maken. Hiermee krijg je meer inzicht in statistieken, kun je aanvullende contactgegevens invullen en kun je op ieder gewenst moment adverteren.

TikTok

TikTok is over het algemeen geschikt voor merken die jong zijn, niet voor merken die jong willen zijn. Het is een vrij nieuw platform, maar geen wonder platform. Als je jongeren wil kunnen aanspreken met jouw bedrijf en in TikTok de oplossing ziet, dan zie je het verkeerd. TikTok is een goed hulpmiddel voor merken die al op een authentieke manier de taal van jonge mensen kunnen spreken. Als je dat niet kan, doe het dan ook niet. 

Twitter

Twitter is geschikt voor merken die midden in het nieuws en de centraliteit staan. Het platform is in de laatste jaren wat volgers verloren, maar Twitter heeft nog steeds een grote impact op de wereld. Tweets kun je makkelijk delen, waardoor boodschappen snel worden verspreid. Het is een geschikt platform voor bijvoorbeeld mensen in de politiek, journalistiek en in de media. 

Pinterest

Pinterest is ideaal voor merken die design centraal hebben staan. Het platform is een creatieve verzamelplek voor allerlei ideeën, foto´s en andere soorten content. De manier waarop mensen het platform gebruiken, geeft Pinterest haar karakter. Gebruikers bewaren ideeën op hun eigen Pinterest bord. Dit soort ideeën zijn inspirerende afbeeldingen of video´s van bijvoorbeeld mode en interieur. Als het er mooi uitziet of mensen kunnen er inspiratie uithalen, is de kans groot dat je het op Pinterest terugziet. Daarom is Pinterest echt een ideale social media tool voor bedrijven die bijvoorbeeld meubilair of sier- en gebruiksvoorwerpen verkopen.

YouTube

YouTube is geschikt voor bedrijven die die bereid zijn om YouTube te gebruiken als sociaal medium. Het platform is het grootste vrij toegankelijke videoplatform van heel de wereld, waar mensen van over de hele wereld samenkomen. YouTube kun je gebruiken als een soort video dumpplaats, maar het is belangrijk dat je wel interactie met jouw abonnees hebt. Laat jouw volgers reageren en zorg dat je terug reageert. Je kunt miljoenen mensen bereiken via YouTube, door jezelf op creatieve wijze te uiten. Wist je trouwens dat YouTube in 2006 is overgenomen door Google? Daardoor maken beide platforms gebruik van dezelfde algoritmes, wat er weer voor kan zorgen dat als je via YouTube goed te vinden bent, je ook je vindbaarheid in Google verbetert.

Extra tips voor het inzetten van social media

Misschien wist je al welke social media kanalen jij het best kan gebruiken of misschien is dit allemaal nieuw voor je. Hoe dan ook, we geven je graag wat tips voor het inzetten van social media in je marketingstrategie. Lees bijvoorbeeld onze tips voor het maken van een content planning, zodat je voor jezelf een helder overzicht creëert met daarin alle content die je op jouw website of socials wilt gaan plaatsen. Ben je van plan het wat grootser aan te pakken? Bekijk dan eens of het inzetten van influencer marketing wat voor jou is.

Hulp nodig?

Is het nog niet helemaal duidelijk of heb je nog andere vragen? Geen probleem! Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.