Tips voor het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek

Tips voor het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek

Als je aan de slag gaat met het optimaliseren van je eigen website, is het belangrijk dat je weet welke woorden er populair zijn binnen jouw branche. Deze woorden worden ook wel zoekwoorden of zoektermen genoemd. Dit zijn woorden die mensen in hun zoektocht gebruiken om te zoeken naar jouw product of dienst. Zoekwoorden zijn immers de basis van een goede SEO, dus wij leggen je graag uit hoe je zo'n onderzoek uitvoert!


Waarom moet je onderzoek uitvoeren naar zoektermen?

Het is verstandig om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren, omdat je op die manier zoektermen kunt vinden waar je mee kunt adverteren op je website. Je kunt met die zoekwoorden overigens ook je website optimaliseren, wat weer kan leiden tot meer bezoekers. Het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek brengt nog veel meer voordelen met zich mee. Wat dacht je bijvoorbeeld van het geven van inzicht in de termen die jouw doelgroep gebruikt, waardoor je die termen zelf ook kunt gaan gebruiken? Of het inkopen van producten, waar meetbaar vraag naar is? Het levert veel op en het geeft je een mooi inzicht in wat er in het hoofd van jouw klant omgaat.

Zo voer je zoekwoorden onderzoek uit!

Je kunt een zoektermen onderzoek op verschillende manieren aanpakken. 

Brainstormsessie

Een simpele manier om rustig te starten met zoekwoorden onderzoek, is een brainstorm. Pak een leeg papiertje en stel jezelf de volgende vraag: “waar zoeken mensen naar, als ze producten/diensten zoeken die ik aanbied?¨. Dan komen er vanzelf al aardig wat woorden naar voren. Schrijf deze woorden wel alvast op, deze kunnen op een later moment van pas komen. Een brainstormsessie is overigens ook zeer waardevol om te doen in een groep. Bespreek dit dus ook zeker met je collega´s, om hun waardevolle inzichten te verkrijgen. 

Concurrentie analyse

Een andere, handige methode voor het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek is het kijken naar hoe de concurrenten scoren op bepaalde zoektermen. Dit doe je door jouw product of dienst in de zoekbalk van Google te typen. Alle resultaten die nu naar voren komen, zijn voorbeelden van zoektermen. Bedrijven die hun huiswerk hebben gedaan en goed inspelen op de zoektermen van de doelgroep, staan bovenaan de pagina. 

Gerelateerde zoekopdrachten 

Typ in de zoekbalk van Google het hoofdonderwerp in, waar je suggesties voor wil ontvangen. Scrol nu helemaal naar beneden op de pagina, daar zul je vanzelf een lijstje met woorden zien staan. Dit zijn de gerelateerde zoekopdrachten aan het zoekwoord wat jij net zelf hebt ingevuld. Hier kun je ook weer op voortborduren, door te klikken op relevante zoekopdrachten. Je kunt blijven doorklikken zolang je relevante woorden en termen ziet staan, om zo nog meer inspiratie op te doen. 

Zoekmachine suggesties

In de zoekbalk van Google kun je het hoofdonderwerp invullen. Je zal zien dat je direct al verschillende suggesties te zien krijgt. Je kunt nu de zoekopdracht aanvullen, door bijvoorbeeld een letter van het alfabet achter het zoekwoord te plakken. Google geeft nu in een dropdown menu allerlei dieperliggende suggesties van zoektermen op. Probeer dit bijvoorbeeld ook te doen met een plaatsnaam of een provincie. 

Google Trends & Google Ads

Dit is een functie vanuit Google, waarbij je veel informatie kunt verkrijgen over (relevante) zoekwoorden. Je kunt zien hoe deze woorden zich gedragen over een bepaalde periode, waardoor je mogelijke seizoenstrends kunt ontdekken. In Google Trends kun je filters aanzetten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de regio en de periode. Google Ads is een soortgelijk hulpje. Hiermee kun je suggesties vinden voor zoekwoorden, en daarbij krijg je meteen een inschatting van de populariteit van de zoekwoorden. 

Hulp nodig?

Kun je nog wel wat hulp gebruiken? Bekijk dan ook deze 5 tips om meer website bezoekers te krijgen! Heb je echt geen idee waar je moet beginnen? Neem dan gerust contact met ons op en we vertellen je er graag meer over!