Tips voor website optimalisatie

Tips voor website optimalisatie

Er zijn een aantal tips en technieken die ervoor kunnen zorgen dat jouw website beter vindbaar wordt in de zoekmachine, waardoor je o.a. meer leads en websitebezoekers kunt verkrijgen. We geven je graag wat tips voor website optimalisatie, zodat zoekmachines jouw website beter begrijpen en beter ranken.

Laadsnelheid

Het is van groot belang dat de pagina’s op jouw website snel laden. Hoe langer het erover doet, hoe minder de gebruikerservaring zal worden. Bezoekers keren ook sneller terug naar de zoekresultaten als het lang duurt voordat een pagina is geladen: je kan hierdoor conversies mislopen. Uit onderzoek is gebleken dat ruim 53% van de bezoekers van mobiele sites een website verlaten als het langer dan drie seconden duurt om een pagina te laden. Houd de snelheid van je website dus goed in de gaten en probeer dit vaak genoeg te analyseren. Bij een website geldt namelijk echt: hoe sneller, hoe beter. En dat is dus ook echt iets waar Google je op afrekent als je dit niet op orde hebt. 

Gebruiksvriendelijkheid

Jouw websitebezoekers willen een goede gebruikerservaring. Zorg er dus voor dat jouw website simpel blijft. Bezoekers moeten makkelijk hetgeen kunnen vinden waar ze naar zoeken en je wil de bezoeker ook zo min mogelijk afleiden. Voeg duidelijke knoppen en hyperlinks toe aan de website en maak gebruik van een leesbaar lettertype. Gebruik daarnaast niet te veel tekst en houd het visueel (een beeld zegt immers meer dan duizend woorden). Hiermee verhoog je de gebruikerservaring van je bezoekers.

Mobielvriendelijkheid

Een belangrijk onderdeel van de gebruikerservaring op een website is de mobielvriendelijkheid. Vaak bezoeken mensen websites via hun mobiele telefoon. Als jouw website er op de telefoon niet goed uitziet of niet goed werkt, dan vermindert dat de gebruikerservaring: wat vervolgens weer kan leiden tot minder webverkeer. Houd er dus rekening mee dat jouw website ook geschikt moet zijn voor mensen die jouw site via hun mobiele telefoon bezoeken. Je kan de website mobielvriendelijk maken door bijvoorbeeld alle tekst binnen de breedte van het scherm te laten vallen en het design van de website mee te schalen met de beeldschermgrootte van een telefoon (responsive design). Dankzij een responsive design wordt jouw website automatisch aangepast aan het formaat van het scherm waarop iemand je website bekijkt. Tegenwoordig wordt dit in de meeste website thema’s automatisch al meegenomen.

Zoekwoordenonderzoek

Meer bezoekers op jouw website zorgen ervoor dat er meer kans is op verkoop en conversies. Toch moet je eerst die bezoekers binnenhalen: dit doe je door een onderzoek uit te voeren naar de woorden die jouw doelgroep gebruikt om iets op te zoeken. Dit wordt ook wel een zoekwoordenonderzoek genoemd. Tijdens zo’n onderzoek bepaal je welke zoekwoorden belangrijk en relevant zijn en tegelijkertijd voldoende zoekvolume hebben. Uiteraard ga je dan met deze zoekwoorden aan de slag in jouw content. Verwerk de woorden in tekstelementen op je site, maar ook in relevante verwijzingen van andere sites.

Aan de slag

Ga aan de slag met bovenstaande tips voor website optimalisatie en je zal zien dat het loont. Heb je de smaak te pakken? Bekijk dan ook onze tips om hoger in Google te komen. Succes!