Tips om contentmarketing goed in te zetten

Tips om contentmarketing goed in te zetten

De traditionele manier van marketing is bijna verleden tijd. Tegenwoordig zetten steeds meer bedrijven contentmarketing in om hun doelgroep te bereiken. Je moet immers relevant blijven. Maar als je eenmaal besloten hebt om met contentmarketing aan de slag te gaan, hoe doe je dit dan? Wij geven je graag wat tips om contentmarketing goed in te zetten.


Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een verzameling van alle marketingactiviteiten waarbij content gemaakt en verspreid wordt richting de relevante doelgroep, om zo marketingdoelstellingen te realiseren. Het begrip bestaat uit twee elementen: content en marketing. Iedereen is bezig met de marketing voor zijn of haar bedrijf. Hierbij wordt content gemaakt, die vervolgens online en offline verspreid wordt. Dit kan bestaan uit tekst, audio en video. Denk hierbij aan bijvoorbeeld blogs, nieuwsberichten, filmpjes, podcasts en infographics. De content die je publiceert moet kennis, praktische hulp of inspiratie voor je doelgroep bevatten.

Bekijk welke contentmarketing kanalen je in gaat zetten

Contentmarketing kanalen zijn de online middelen die je inzet om jouw bedrijf te laten communiceren met je doelgroep. Denk hierbij aan bijvoorbeeld je website, Facebook, Linkedin, Instagram, YouTube en Pinterest. Om te bepalen welke van deze kanalen je moet inzetten, is het belangrijk om eerst onderzoek uit te voeren naar waar jouw doelgroep zich bevindt. Ontdek welke platformen zij het meest gebruiken en waar je zelf capaciteit voor hebt. Houd hierbij wel in je achterhoofd dat je niet alles hoeft te gebruiken, Het is ook goed als je je focust op 1 kanaal. 

Ken je doelgroep

De content ga je schrijven voor je doelgroep. Verzamel daarom eerst zoveel mogelijk informatie over je doelgroep, zoals bijvoorbeeld hun wensen en behoeften. Pas als je de doelgroep echt begrijpt, ontdek je van welke content jouw doelgroep enthousiast wordt, waarmee jouw doelgroep geholpen wordt, tegen welke problemen ze aanlopen en opgelost willen hebben en hoe ze hun doelen kunnen waarmaken. Je kunt op deze manier makkelijker inspelen op je doelgroep en op je content. Werk bijvoorbeeld een persona (ook wel ijkpersoon) uit, om nog meer data en inzicht te verkrijgen over de doelgroep.

Stel heldere doelen

Je kunt contentmarketing inzetten, maar je wilt er natuurlijk wel wat mee bereiken. Bepaal wat je met contentmarketing wil bereiken en stel hiervoor doelen op. Een doel kan bijvoorbeeld zijn om meer website bezoekers te werven of om een betere vindbaarheid in de zoekresultaten te behalen. Of misschien wil je wel surveillanten werven voor je vacature. 

Maak ook gebruik van visuele content

Contentmarketing draait niet meer alleen om tekst publicaties, zoals blogs. Visuele content is net zo belangrijk. Maak ook eens gebruik van foto´s, videos en infographics. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden. Begrijp het niet verkeerd: een overtuigende tekst is nog steeds van groot belang, maar in combinatie met een goed gekozen video of afbeelding komt je tekst pas echt tot leven.

Maak een contentplanning

Creëer voor zowel jezelf als voor je collega´s een duidelijk overzicht van de content die je wil gaan publiceren: maak een contentplanning. Houd je consequent aan deze planning en ontdek precies wanneer je welke content op welk kanaal gaat publiceren. Lees hiervoor onze tips voor het maken van een goede contentplanning

Wil je contentmarketing gaan inzetten? Lees dan ook eens deze tips voor het schrijven van goede content voor een advertorial. Wil je weten of jouw content waardevol is? Zorg dan dat jouw content aansluit op jouw doelgroep en luister goed naar de reacties en opmerkingen van jouw klanten en lezers. Bekijk wat men van jouw content vindt via je owned media kanalen. Merk je dat jouw content gedeeld wordt door anderen (earned media), dan heb je bevestiging. 

Meer tips nodig?

Ben je op zoek naar nog meer tips? Lees dan ook eens deze blog over het inzetten van influencer marketing. Is het nog niet helemaal duidelijk of heb je nog andere vragen? Dan kun je direct met ons contact opnemen en dan helpen we jou graag verder!